Декодуючи Кендріка: про що читає репер у своєму новому альбомі “DAMN”

Декодуючи Кендріка: про що читає репер у своєму новому альбомі “DAMN”

Кожен альбом Кендріка Ламара — це величезна подія в музичному світі. 14 квітня репер випустив свій третій студійник “DAMN”. Редакція “Території” відправилася у джунглі сайту “Genius”, щоб розібратися, про що цього разу читає легенда сучасного хіп-хопу.

01 BLOOD 

Is it wickedness? 

Is it weakness?

You decide

Are we gonna live or die?

Життя і смерть. Кендрік починає з головного і одразу дістає тузи, заховані в рукаві. Дві наскрізні теми, якими прошитий “DAMN”, два полюси, біле і чорне, правда і брехня, мінор і мажор, людська злість, зіпсованість, слабкість, любов та жертовність. “Ми будемо жити чи помремо?” — питання, що запускає слухача в одіссею 14 треками нового альбому.

“BLOOD” відкриває альбом історією зустрічі Ламара зі сліпою жінкою. “Привіт, ма, можу якось допомогти? Виглядаєш так, ніби ти щось загубила. Допомогти знайти?” Образ сліпої жінки обігрує концепцію “wicked or weakness”, з якої починається трек. Репер протягує руку допомоги, але у відповідь отримує кулю. Добро миттєво перетворюється у зло.

l0Iy8DwkPdnkyzDj2Кендрік виходить на центр хіп-хоп сцени, виступаючи проти систематичного приниження прав афроамериканців поліцією США. В інтерв’ю журналу XXL він заявив: “Останні декілька років були дуже політизовані і контроверсійні. Від Трейвона Мартіна, Еріка Гарнера, Майка Брауна, (темношкірі жертви жорстокого поводження поліції — прим. автора), проблем расизму  та багато чого іншого.”

Трек закінчується семплом голосу репортера FOX News, який критикує виступ Ламара на “Греммі-2015”, звинувачуючи його у ненависті до поліції.

02 DNA

Вірність, мир, війна, сила, отрута, біль, радість, амбіції, секс, пограбування, гроші, бідність, смерть — будучи дитиною вулиць Комптону, Кендрік часто стикався з проявами агресії та несправедливості. Це — частина його особистості, його ДНК, його флоу. Ламар пишається своїм походженням, оспівує культурну спадщину афроамериканців і засуджує тих, хто намагається спекулювати або заробляти на цій темі.

I was born like this, since one like this, immaculate conception

I transform like this, perform like this, was Yeshua’s new weapon

l0Iy5HKskJO5XD3WgРозкидаючись римами, Кендрік мимоволі порівнює себе з Ісусом Христом. Він теж прийшов на Землю з важливою місією — врятувати хіп-хоп (пам’ятаєте “The Heart Part 4” з “Thirty millions later, my future favors the legendary status of a hip-hop rhyme savior”?) В інтерв’ю The Rolling Stones репер, розповідаючи про свій новий альбом, зазначив: “To Pimp a Butterfly” — альбом, із допомогою якого я шукав шляхи вирішення проблем. Зараз я перебуваю у стані, який не вимагає від мене прийняття рішень. Ми живемо, ігноруючи один важливий компонент — Бога. Ця тема зараз неактуальна, адже вона вступає у конфлікт з тим, що відбувається у сьогоднішньому світі, де ми говоримо лише про політику”.

У приспіві звучить ще один семпл, узятий з діалогу ведучих FOX News: “hip hop has done more damage to young African Americans than racism in recent years”. Кендрік не погоджується і продовжує свій речитатив.

03 YAH

I’m a Israelite, don’t call me Black no mo’

That word is only a color, it ain’t facts no mo’

3o7buhMfEoc6YOzp6wІз першими приглушеними звуками біта Ламар продовжує розкривати релігійну тему альбому. Назва треку “YAH” — це посилання на Yahweh, одне з імен Господа. Кендрік натякає на те, що він — особливий, богообраний, подібно до народу Ізраїлю. Другий куплет Ламар починає прямим нападом на FOX News і його ведучого Geraldo Rivera. “Fox News wanna use my name for percentage” — Ламар звинувачує канал в тому, що спекулюючи на темах його творчості, вони набивають собі рейтинги.

04 ELEMENT

Last LP I tried to lift the black artists

But it’s a difference between black artists and wack artists

Під звучання клавіш Джеймса Блейка та пульсуючий біт, Кендрік ділиться історією свого успіху. Не дивлячись ні на які сімейні, фінансові та інші проблеми, сьогодні він — №1. Подолати всі перешкоди на шляху до успіху Ламару допомагав його “елемент”, його секретна зброя — хіп-хоп. Саме завдяки своїй любові та віданності музиці, Кендрік досягнув вершини хіп-хоп індустрії.

05 FEEL

I feel like it’s just me

Look, I feel like I can’t breathe

Look, I feel like I can’t sleep

Look, I feel heartless, often off this

Feelin’ of fallin’, of fallin’ apart with

Darkest hours, lost it

Fillin’ the void of bein’ employed with ballin’

Ламар, здається, оголяється і привідкриває ширму особистого. Попри те, що з часів виходу “good kid, m.A.A.d city” у 2012 році популярність і продажі виконавця стабільно зростають, слава принесла Кендріку також чимало проблем. Реп-індустрія — токсична, вона виснажує артиста. Незважаючи на свій статус, K-Dot почувається самотнім, ізольованим від інших. Репер зізнається, що страждає від нападів тривоги та депресії, переживає, що ніхто не дбає про нього і не молиться за нього. Найвідвертіший трек альбому досягає свого апогею, коли Ламар, зриваючись на крик, випалює: “Fuck your feelings, I mean this for imposters”. Усьому існує межа, і, здається, запаси терпіння в Кендріка теж не безмежні.

kendrick-lamar-beyonce-radiohead-headlining-coachella-2017-1024x684

Ламар розчаровує мрійників, яким здається, що життя зірок позбавлене проблем. Попри те, що K-Dot зміг підкорити реп-сцену, здобув славу і любов мільйонів прихильників по всьому світу, його боротьба з внутрішніми демонами в самому розпалі.

I feel like the whole world want me to pray for ’em

But who the fuck prayin’ for me?

Ain’t nobody prayin’ for me

06 LOYALTY

Перша спільна колаборація “Kung Fu Kenny” and “Bad gyal RiRi”. Ламар словами “It’s a secret society all we ask is trust” запрошує слухача до таємного кола творців, якими є Ріанна і він. Вони діляться секретом: найнеобхідніше в платонічних та романтичних стосунках —  повна чесність та довіра.

В аутро Ріанна скаржиться, що залишатися скромним, досягнувши вершин успіху — це непосильна ноша, плавно підводячи слухача до теми треку “HUMBLE”.

It’s so hard to be humble

It’s so hard to be

Lord knows is I’m tryin’

Lord knows is I’m dyin’, baby

07 PRIDE

I can’t fake humble just ’cause your ass is insecure

I can’t fake humble just ’cause your ass is insecure

3o7btX9XZkVvodnZQsПід ехо акордів гітари, ретроперспективний семпл зі вступу “The Heart Part 4” та повзучий біт, Кендрік продовжує звертатися до релігійних тем. Гординя є одним із семи смертних гріхів у християнській традиції. Вона приводить до смерті душі і закриває дорогу в рай. Гординя випробовує слабкості Кендріка, піддає його душу боротьбі між вірою, матеріалізмом та фізичними задоволеннями.

Гординя змушує Ламара намагатися виглядати кращим, ніж він є насправді. Знаходячись на вершині хіп-хоп індустрії, майже неможливо зберігати баланс між правильними і неправильними вчинками, залишатися скромним та не піддаватися численним спокусам. Кендріку це вдається.

08 HUMBLE

A.M. to the P.M., P.M. to the A.M., funk

Piss out your per diem, you just gotta hate ’em, funk

If I quit your BM, I still ride Mercedes, funk

If I quit this season, I still be the greatest, funk

Перший сингл з альбому, який дебютував на другій позиції Bilboard Hot 100 (найкращий результат в кар’єрі репера). Під треповий біт з гармонійним вкрапленням клавіш, K-Dot розвиває підняту раніше тему скромності. Будучи родом із Комптона, найбільш кримінального району LA, Ламар усвідомлює всю відірваність життя зірок від життя простих людей. Матеріальні блага, популярність, статус — Кендрік цінує це, але не втрачає голову і міцно стоїть ногами на землі. Життєвий бекграунд допомагає Ламару залишатися скромним, незважаючи на славу і мільйонні доходи.

09 LUST

Хтивість продовжує тему семи смертних гріхів у альбомі. Будучи зіркою світового масштабу, дуже легко потрапити в її пастку. Будуючи сюжет треку навколо зображення статевого акту, Ламар розповідає історію рутини, з якою стикаються зірки. “Прокидаюся зранку, дивлюся комедію, скручую косяк, чіпляю незнайому дівчину, сьогодні ніякої роботи…” Кендрік, як ніхто інший, добре розуміє, наскільки деструктивним та порожнім може бути хтиве життя.

3o7buku88swV6rrSEw

У бриджі репер цитує книгу Іакова 4:4: “Перелюбники та перелюбниці, чи ж ви не знаєте, що дружба зі світом — це ворожнеча супроти Бога? Бо хто хоче бути світові приятелем, той ворогом Божим стається.” Кендрік намагається дистанціюватись від сучасного суспільства егоїстів та грішників.

У другому куплеті Ламар висловлює свої переживання з приводу обрання Дональда Трампа президентом США, до останнього відмовляючись вірити в правдивість результатів.

We all woke up, tryna tune to the daily news

Lookin’ for confirmation, hopin’ election wasn’t true

All of us worried, all of us buried and the feeling’s deep

None of us married to his proposal, make us feel cheap

Stealed and sad, distraught and mad, tell the neighbor ’bout it

10 LOVE

Повний антипод попереднього треку. Протистояння добра і зла, битва Бога з Дияволом на сусідніх позиціях треклиста. Під солодкий поп-біт (ніби помилково почала грати пісня з альбому Ріанни) Кендрік, розтягуючи флоу, ділиться своїм універсальним рецептом вирішення проблем — любов (неочікуваний привіт Достоєвському з афро-американського Комптону).

2015KendrickLamar_ST_2_150715.hero_

Ламар протиставляє хіть (матеріальні та сексуальні бажання, що приводять до душевного спустошення) любові, яка, у свою чергу, є чимось глибоко-інтимним, священним, життєствердним для репера. Закоханий Кендрік порівнює себе з чемпіоном по боксу у важкій вазі, Майком Тайсоном, натякаючи, що любов робить його практично непереможним.

Feelin’ like Tyson with it

Knock it out twice, I’m with it

Only for the night, I’m kiddin’

Only for life, you’re a homie for life

You’re a homie for life, let’s get it

“LOVE” — хіп-хоп присвята давній подрузі Уітні Елфорд, з якою Кендрік зустрічається з часів старшої школи. В інтерв’ю Billboard, музикант зазначав: “Вона була зі мною від самого початку. Я би не хотів навіть називати її своєю дівчиною. Це не найкраще слово в цій ситуації. Уітні — це мій найкращий друг…Вона для мене та, кому я можу довірити всі свої страхи”.

11 XXX

Якби у мене запитали, з ким Кендрік Ламар міг би записати фіт в новому альбомі, то статусні ірландці U2 навряд чи потрапили би в першу 50-ку списку. Тим не менш, несподіваний сюрприз залишає приємні враження після першого ж прослуховування.

3o7btP17Unyoa9wHgA

У “XXX” Ламар повертається до тем політики та релігії. Трек відкриває голос Боно рядками: “America, God bless you if it’s good to you, America please take my hand, Can you help me underst…” Кендрік засуджує “американську мрію”, натякаючи на те, що вона працює в односторонньому порядку – право на щастя мають лише білі, у той час як афроамериканці потерпають від масового безробіття та расизму. Ламар починає трек, вихваляючись своїми досягненнями в кримінальному середовищі Комптона. Коли ж його друг звертається до нього за порадою, повідомляючи про трагічну смерть свого сина, зазвичай медитативно-вивірений Кендрік зривається і радить йому жорстоко помститися убивці.

I can’t sugar coat the answer for you

This is how I feel—if somebody kill my son

That mean somebody’s gettin’ killed 

Америка сходить з розуму. Політики – лицеміри, вулиці – повні крові від перестрілок банд та терористичних актів, Wall Street, банки, барикади і кордони. Логічно, що наприкінці треку Ламар ставить риторичне питання: “But is America honest or do we bask in sin?” 

12 FEAR

Найдовший трек альбому починається з гітарного груву “The Heart Part 4”. В інтро Ламар посилається на біблійну книгу “Повторення закону”: “Та станеться, коли ти не будеш слухатися голосу Господа, Бога свого, щоб додержувати виконання всіх Його заповідей та постанов Його, що я сьогодні наказую тобі, то прийдуть на тебе всі оці прокляття, і досягнуть тебе”…  Кендрік страждає, він намагається розібратися у причинах свого горя, адресуючи відповідне питання Господу:

Why God, why God do I gotta suffer?

Pain in my heart carry burdens full of struggle

Why God, why God do I gotta bleed?

Every stone thrown at you restin’ at my feet

Why God, why God do I gotta suffer?

Earth is no more, why don’t you burn this muh’fucka?

Занурюючись у спогади дитинства та підліткового віку, Кендрік з мікроскопічною точністю досліджує власну колекцію страхів. У першому куплеті він описує страхи семирічного хлопчика, який страждає від домашнього насильства.

That homework better be finished, I beat yo’ ass

Yo’ teachers better not be bitchin’ ’bout you in class

That pizza better not be wasted, you eat it all

That TV better not be loud if you got it on

Далі Кендрік переміщує фокус на 17-річного підлітка, вихованця вулиці, якого переслідує страх смерті в молодому віці від кулі члена ворогуючої банди або жорстокості поліції.

I’ll prolly die tryna buy weed at the apartments

I’ll prolly die tryna diffuse two homies arguin’

I’ll prolly die ’cause that’s what you do when you’re 17

All worries in a hurry, I wish I controlled things

Утретє хвиля страху накочується на Кендріка, коли йому виповнюється 27. Король хіп-хопу, пожинаючи плоди шаленої популярності альбому “To Pimp a Butterfly”, почувається невпевнено. Страх втратити все зароблене такими зусиллями — реп-імперію, любов фанів, повагу ком’юніті, здатність продовжувати займатися музикою — паралізує репера.

Fear, what happens on Earth stays on Earth

And I can’t take these feelings with me

So hopefully they disperse

Within fourteen tracks, carried out over wax

Searchin’ for resolutions until somebody get back

Обігруючи відому фразу “what happens in Vegas stays in Vegas”, Кендрік сподівається, що зможе назавжди замкнути свої страхи в 14-треках альбому.

13 GOD

3o7btNjOiYvr4L9QZ2“This what God feel like, huh, yeah” — співає 29-річний чорношкірий вихідець із Комптона, володар 7 премій “Греммі” і просто талановитий хлопець Кендрік. Цим треком K-Dot дає чітко зрозуміти, що хіп-хоп — це його територія. Хіп-хоп — це місце, де Ламар почувається Господом, отримує “божі відчуття”. Кендрік радіє життю, пишається своїми досягненнями та нагородами.

Ever since a young man

All I wanted to be was a gunman

Shootin’ up the charts, better run, man

Y’all gotta see that I won, man

Зупинити вихваляння репера приходить Бог, який перебиває оду Кендріка, закликаючи репера бути більш скромним (“beach, be humble”, ага). “Everything in life is a gamble, nothin’ in life I can’t handle” — Ламар розуміє, що успіх може покинути його в будь-який момент, світ хиткий, хіп-хоп — гра не вічна, тому просить вибачення у Бога.

14 DUCKWORTH

“It was always me versus the world until I found it’s me versus me”

Картина треку представляє собою розповідь вуличної легенди. Задовго до того, як лейбл “Top Dawg Entertainment” підписав контракт з 15-річним Кендріком, бос лейблу Anthony Tiffith ледь не вбив його батька. Через 20 років після цього випадку Кендрік — “золотий хлопчик” лейблу Ентоні. Репер робить висновок, що випадковість, через яку його батько залишився живим, подарувала сім’ї Ламарів та Ентоні шанс на успіх, інакше би:

Because if Anthony killed Ducky

Top Dawg could be servin’ life

While I grew up without a father and die in a gunfight

Кендрік звертається з проханням до афроамериканської громади припинити конфлікти і об’єднатися, проте трек перериває звук пострілу, плівка відправляється у зворотню подорож, відсилаючи нас назад до першого треку альбому — “DAMN” циклічний. Тема смерті проноситься альбомом від першого до останнього треку і повертається назад. Усі виходи перекриті — Ламар приречений на смерть…

Враховуючи той факт, що альбом був випущений у Страсну п’ятницю, день смерті Христа, численні біблійні посилання у текстах пісень, порівняння Кендріком себе з Ісусом, напрошується запитання — чи воскресне через два дні король хіп-хопу з новим матеріалом?

…well, will see, bruh

3o7bucZ3zpMq4e9tgk

Автор: Коля Судима 

теги